Marketingowe wyzwania strategiczne w 2021 roku

Jesteś marketerem lub masz swój biznes? Zobacz 4 trendy, o których musisz wiedzieć, by prowadzić skuteczne działania reklamowe. Odkryj 12 wskazówek, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję.

Humanocentryzm, brand building, brand ideal, eko – te szumne słowa to nazwy trendów, które pomogą dopasować reklamowe działania marek do potrzeb i przyzwyczajeń, które mają klienci. Poznaj je i odkryj proste wskazówki, jak możesz sam je stosować.

1: Humanocentryzm

Dla człowieka najważniejszy jest on sam. Każdy z nas większość czasu poświęca na myślenie o sobie samym. Czemu? Takie myślenie aktywuje w mózgu ośrodek nagrody. Gdy myślimy o sobie, to jest nam dobrze. Gdyby było inaczej, po co przeglądałbyś tak często swój Instagram?

Ten prosty fakt zna już coraz więcej marketerów, zgrabnie zmieniając komunikację marki na język korzyści.  I dba o to, by w komunikacji był pełen focus na klienta, jego potrzeby i emocje.

Jakie to ma znaczenie dla Twojej firmy?

  • wskazówka 1: komunikaty na stronie pisz językiem potrzeb/korzyści. Jeśli piszesz o czymś na stronie – zastanów się, jaką potrzebę człowieka ona realizuje i wskaż na nią
  • wskazówka 2: tworząc teksty – nałóż sobie „klienckie okulary” i wciąż kontroluj, czy dany tekst na pewno klientowi jest potrzebny.
  • wskazówka 3: naucz się, jak pisać skuteczne teksty

2: Brand building

Sprzedaż, sprzedaż, głupcze! – krzyczy dyrektor marketingu i płaci fakturę za reklamy w Google i na Facebooku. E-commerce stał się dojnym bożkiem handlu. Trwa walka o konwersje na śmierć i życie. Agencje z różnych narzędzi kradną sobie konwersje, a ludzie z ludzi stali się leadami, które się retargetuje i zamyka. Fuj.

No czasem się ich też słucha, po to, żeby wydobyć insighty, aby więcej sprzedawać. I ze świecą szukać brand managera, który wie, co to jest świadomość marki, jak się ją buduje. Tymczasem, jak dowodzą w swoich badaniach Les Binet and Peter Field – sama sprzedaż nie poparta działaniami wizerunkowymi i świadomościowymi na dłuższą metę jest mniej efektywna niż wykorzystanie obu tych narzędzi.

 

Źródło: https://www.effworks.co.uk/ten-best-charts-binet-field/

Dlatego prawdziwym wyzwaniem na przyszłe lata jest połączenie działań wizerunkowych i sprzedażowych, by w długim okresie zwiększać zyski.

Jakie to ma znaczenie dla Twojej firmy?

  • wskazówka 4: Nie rezygnuj z wizerunkowych kampanii, budujących świadomość, nawet jeśli nie ma z nich bezpośrednich konwersji
  • wskazówka 5: Staraj się pokazywać regularnie swoim klientom i zakotwiczyć swoją markę w ich umysłach (bo ludzki mózg działa na zasadzie rzepów – więcej o tym przeczytasz tutaj)
  • wskazówka 6: zapoznaj się z pracami Les Binet and Peter Field, by mieć twarde dane po co Ci kampanie wizerunkowe: więcej

3: Brand ideal

Jim Stengel wieloletni dyrektor marketingu w Proctle and Gamble napisał świetną książkę GROW.

Relacjonuje w niej wyniki swoich badań nad dużymi markami i dzieli się wnioskiem – marki, które mają w swoim DNA prawdziwy cel, inny niż zarabianie pieniędzy – żyją dłużej!

Marki, które mają na celu prawdziwe dobro swoich klientów, a nie tylko sprzedaż produktów, nie tylko zarabianie pieniędzy – trwają dłużej, są bardziej elastyczne i lepiej przetrwają kryzysy.

Przykładem takiej marki, która ma wyższy cel i bardzo dobre „Dlaczego” jest Błękitny poród. To marka, która prowadzi działania edukacyjne (kursy, szkolenia, podcasty) i pomaga kobietom rodzić lepiej – świadomie. Brać poród w swoje ręce.

 

Źródło: blekitnyporod.pl

Coraz częściej marki próbują dosztukowywać do swojej strategii brand ideal (pozamaterialny sens istnienia). Świadomi marketerzy wiedzą, że brand purpose jest często dobrym – pozacenowym USP (unique selling proposition). A dzięki temu – sposobem na pozyskanie klienta i zakup. Tymczasem wcale nie tak łatwo we wszystkich swoich działaniach zachować spójny brand purpose. A jeszcze wcześniej go wyznaczyć.

Ponieważ podobnych produktów jest i będzie coraz więcej, a karty rozdają najwięksi gracze e-commerce – mniejsze firmy będą musiały znaleźć sposoby na pozyskanie klienta. Nie wydarzy się to bez tworzenia strategii, najlepiej strategii brand purpose.

Jakie ma to dla Ciebie znaczenie?

  • wskazówka 7: zastanów się, czy Twoja firma ma brand ideal – jeśli tak, to jak go realizuje i czy jest spójny we wszystkich kanałach (produkt, sprzedaż, kontakt z marką)
  • wskazówka 8: czy Twój brand ideal może być unikalną propozycją sprzedażową? Jesli tak – zapisz ją i stosuj stale w komunikacji.

4: Eko

Ludzie muszą wreszcie zacząć myśleć o swoich odpadach. O tym, że na Pacyfiku pływa góra śmieci wielkości 5xPolski. Dlatego coraz ważniejsze będą technologie eliminujące śmieci lub takie mechanizmy, w których marka śmieci od klienta zbiera.

Dobrym przykładem takiej akcji jest Nespresso – swoje zużyte kapsułki oddajesz kurierowi, papierowe butelki Coca Coli czy uzupełnianie płynami swoich opakowań w Rossmanie.

Jaki ma to dla Ciebie znaczenie?

  • wskazówka 9: Zastanów się, czy Twoje działania reklamowe produkują śmieci – mam tu na myśli np. kosztowne instalacje do działań ambient marketingowych, stoiska reklamowe itp.
  • wskazówka 10: Zastanów się czy można w prosty sposób zmienić dotychczas stosowane rozwiązania np. firmowe gadżety na te bardziej EKO
  • wskazówka 11: Zastanów się co można zrobić z opakowaniem Twojego produktu i zachęć klientów do jego przetworzenia.
  •    
Źródło: noizz.pl/gadzetomania.pl
wskazówka 12: jeśli sam nie wiesz, co można zrobić ze swoich opakowań – zainspiruj się – polecam świetnego artystę, który pokazuje przykłady na stronie: http://carton-f.com/.