Trendy w mediach społecznościowych 2021

O czym tu przeczytasz?

  • Jakie są nowe trendy w mediach społecznościowych?
  • Z czego wynika, że dane treści i posty są popularne?
  • Poznasz przykłady ciekawych i angażujących postów.

Poznaj 8 trendów w mediach społecznościowych.
Dowiedz się, co jest popularne na Facebooku, Instagramie, TikToku i Youtube oraz Twitterze. Zainspiruj się, by tworzyć ciekawy content social media.

1: Fan is the king

Dale Carnegie – amerykański psycholog, autor książki „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” napisał: „Ludzie nie interesują się tobą. Nie interesują się też mną. O każdej porze dnia i nocy interesują się wyłącznie sobą”.

Maksyma Dale’a pozostaje wciąż obca dla wielu marketerów i właścicieli firm. Na stronach i w mediach społecznościowych możemy wciąż przeczytać komunikaty w stylu: „moja firma”, „ja”, „mój zespół”.

Nic dziwnego. My marketerzy i właściciele firm – też jesteśmy ludźmi. Mamy tą samą egoistyczną tendencję. Ma ją każdy człowiek. Bo gdy mówimy albo myślimy o sobie, w naszym mózgu uaktywnia się ośrodek nagrody (jądro półleżące) – ten sam, który aktywuje się na przykład podczas seksu (mrau…).

Tą wiedzę warto wykorzystać w działaniach reklamowych. Jak? Stosując odwróconą perspektywę – czyli pisząc – myśleć o tym, czego pragną od nas usłyszeć klienci. Oraz jak dana treść na nich wpłynie, czy lepiej się dzięki niej poczują. W social media można to zrobić przez:

  • docenienie, pokazanie klientów lub swojego zespołu
  • zachęcenie do współtworzenia treści.

Oto kilka przykładów, jak robić to dobrze.

Przykład 1: Hubspotlife (Instagram)

Firmę tworzą ludzie. HubSpot ma specjalny profil na Instagramie, na którym prezentuje swoich pracowników – ich zdjęcia, historie i opisy.

Źródło: Instagram Hubspotlife

Taka strategia ma dwa duże plusy. Po pierwsze pomaga prezentować „ludzkie” oblicze firmy. Po drugie jest sposobem na docenienie swoich pracowników w ciekawy sposób.

Przykład 2: Kultowe zdjęcie profilowe KFC

W styczniu 2020 roku internet obiegła straszna wiadomość: profil na Facebooku KFC został zhakowany. Nic podobnego. To KFC postanowiła „podziękować” Borysowi, który przez rok jako zdjęcie profilowe miał ustawiony kubełek KFC.

Przykład 3: Treści od fanów

Marka to obraz danej firmy, produktu, czy osoby w umyśle klienta. Jak go pokazać? Pozwalając klientom robić własne reklamy. Dziś, dzięki mediom społecznościowym jest to prostsze niż kiedykolwiek. Wykorzystał to Lidl, który stworzył challenge: #taniasobotachallenge na TikToku. Wyzwanie łączy soundbranding i treści tworzone przez fanów. A wszystko przy wpadającej w ucho piosence „Jak sobota to…”.

Źródło: TikTok

2: Marki zaangażowane

2020 rok był wyjątkowy dla marketerów. Trudna sytuacja związana z koronawirusem i społeczne manifestacje kobiet były okazją do wielu, dotychczas niespotykanych na tak szeroką skalę akcji i kampanii społecznych.

Pandemia nie tylko wpłyneła na szybki postęp w dziedzinie e-handlu, ale stworzyła też warunki dla całkiem innej, bardziej głębokiej i otwartej komunikacji marek.

źródło: sprout social

To, że ludzie chętniej kupują produkty marek, z którymi łączą ich te same lub podobne wartości – wiemy nie od dzisiaj. Ale 2020 rok sprawił, że ludzie bardziej niż kiedykolwiek oczekują od marek zaangażowania w sprawy społeczne, a nawet polityczne.

Dla marek ma to znaczenie dwojakie. Jeśli marki nie mają w swoim DNA pomocy, szczerych działań prospołecznych – o wiele trudniej im zaangażować się w tego typu akcje i odnaleźć w ciężkich, kryzysowych sytuacjach (nie oznacza to, że jest to niemożliwe).

Z kolei marki młode, dynamiczne i oparte o szczery brand ideal łatwiej odnajdują się w sytuacjach kryzysowych i elastyczniej dopasowywują do sytuacji.

Oto kilka przykładów takich marek i działań.

Przykład 1: Mbank popiera kobiety

mBank opublikował na swoim profilu na Instagramie post ze zdjęciami pracowników, którzy opierają inicjatywę z hasłem „Wspieramy”. To dosyć nietypowe działanie banku, który jako instytucja tradycyjnie postrzegany jest jako (przynajmniej oficjalnie) nieangażujący się w sprawy polityczne.

Źródło: Profil mbank na Instagramie

Przykład 2: 19,9 Bolt

Media społecznościowe są miejscem, gdzie w naturalny sposób rozchodzą się informacje o kampaniach opartych na prawdziwych, społecznie ważnych problemach. Kolejny przykład to Bolt. Znany ze swoich śmiałych i zwracających uwagę kampanii. 19,9% to różnica wysokości płac mężczyzn i kobiet w Polsce. I właśnie taką zniżkę z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet oferował BOLT.

Źródło: Profil na Instagramie Bolt Polska

Przykład 3: GastroPomaga

Bardzo popularne i lubiane w mediach społecznościowych stały się akcje społeczne, takie jak #PosiłekDlaLekarza czy #GastroPomaga. Restauracje przygotowywały posiłki do szpitali. W ten sposób mogły nie tylko pomóc zmęczonym medykom. Wiele lokali pokazało też, że w trudnym czasie można przetrwać, pomagając sobie.

Źródło: Instagram #gastropomaga

3: Z lekkością o ciężkich tematach

Innym sposobem na radzenie sobie ze stresem i trudnymi tematami jest… potraktowanie ich z humorem. W taki sposób radziły sobie marki w kolejnych miesiącach pandemii. Oto kilka przykładów, jak podejść z lekkością do trudnych tematów.

Taka inspiracja może być przydatna również w 2021 roku.

Problem 1: Izolacja społeczna (Twitter)

93 letnia Oliwia, uwięziona w domu podczas pandemii miała jedną prośbę do sąsiadów. O więcej piwa. To zdjęcie zrobiło prawdziwą furrorę na Twitterze Coors Light!

 

Problem 2: Higiena (Youtube)

Jak zasiedlić keczup w świecie koronawirusa? Intuicyjnie: nie da się. A jednak. Kotlin przygotował spot, w którym w ciekawy sposób zachęca do mycia rączek:

00:14
-01:00

 

Problem 3: Brak możliwości podróży (Instagram)

Branża turystyczna przeżywa trudny rok. Organizacja turystyczna Kolumbii Brytyjskiej wpadła na pomysł akcji: #ExploreBCLater.

Zachęcając wszystkich do pozostania w domu i #ExploreBCLater, na swoim profilu HelloBC na instagramie zachęcała do pozostania w domu i zastępczych wycieczek przez media społecznościowe.

 

Problem 4: Praca z domu i „rozmywanie się” dni (Twitter)

Praca z domu i izolacja sprawiły, że dużej części ludzi „popsuł się” dotychczasowy plan dnia i nie zawsze wiedzą, który jest dzień. Marka No Name – linia produktów sprzedawanych przez Loblaw Companies Limited, udostępniła na Twitterze kalendarz „for keeping track”.

Źródło: Twitter

Problem 5: Kłopoty w biznesie (Facebook)

Ten post znają chyba wszyscy. Burger King zachęca do zamawiania w McDonald’s. W ten sposób zwracając uwagę, że sieci restauracji to miejsce pracy dla wielu osób, a w ciężkich chwilach trzeba sobie pomagać.

Źródło: Facebook

4: Autentyczność

mBank też może się mylić. Gdy klienci banku otrzymali powiadomienia push np. „ęśąćż”, mBank stał się bohaterem internetowych memów. Nie pozostało mu nic innego, jak śmiać się z samego siebie.

5: Co-branding

Po co robić kampanię samemu, jak można… we dwójkę? Tak jest nie tylko taniej, ale też bardziej zasięgowo. Taką kampanię H&M i Philips mogliśmy oglądać w 2020 roku.

00:05
-01:03

 

Źródło: Youtube

I do tego ciekawa promocja – można było skomponować „Swój styl” w H&M, zrobić zakupy za min. 120 zł i odebrać 40% rabat na produkty Philips OneBlade.

6: Eko&DIY

Kolejny trend to szeroko rozumiane myślenie proekologiczne. Nie wszyscy wiedzą, że po Pacyfiku pływa wielka wyspa śmieci. Podobno jest 5 razy większa niż Polska. Dodajmy do tego ocieplenie klimatu, smog – nasza Ziemia ma z nami ciężko. Zaczynają o tym myśleć także politycy, a to w kontekście przerzucenia odpowiedzialności na producentów za produkowane przez nich odpadki. Czasami bowiem wystarczy nadać produktom drugie życie – zanosząc je do skupu lub ponownie wykorzystując.

Przykład 1: Nerka na butelki zwrotne.

Celem kampanii było zachęcenie konsumentów do oddawania butelek zwrotnych do sklepu.

Kampania pt. „Nie wypadaj z obiegu” to akcja Kompanii Piwowarskiej. Marka, wspólnie z Glamour, Zuzą Kołodziejczyk oraz Magdą Hasiak przekonywała, że oddawanie butelek jest modne i można to robić w specjalnie na ten cel zaprojektowanej nerce na butelki zwrotne.

Również Żywiec zachęcał do oddawania butelek zwrotnych. W tym celu powstał ciekawy teledysk, z udziałem gwiazd: Moniki Brodki, Marcina Dorosińskiego oraz Macieja Musiała.

02:28
-27:14

 

źródło: Youtube

7: Popsuć predykcje

Ludzki mózg jest ewolucyjnie przystosowany do tego by zauważać zmiany i anomalie. Dlatego dobrym sposobem na zaciekawienie fanów jest zastosowanie nietypowych połączeń, zwrotów i zaskoczenia. tak, by zauważać zmiany.

Przykład 1: Nietypowe połączenia

Ciekawe przykłady takich prostych, zaskakujących połączeń stosuje profil instagramowe pantoneoff:

Przykład 2: Wybicie z rutyny

Na męskim instagramie „dollarshaveclub” widnieje ciekawa grafika. Ma zachęcać Panów do badania jąder i robi to w dość nietypowy sposów.

Tekst postu mówi, że „zdrowe jądro to szczęśliwe jądro”.


8: Treści od influencerów

2021 rok może być dla marek nie tylko poligonem recyklingu treści, który staje się coraz modniejszy. To też rok w którym będziemy od influencerów oczekiwać więcej. Fani nie chcą oglądać nudnych reklam ze zdjęciami ze stocka. Fani lubią unikalne treści, które wnoszą do ich życia „jakąś” wartość. Przykładem takiej kampanii była akcja Samsung Galaxy „Zmień spojrzenie„.

Znane osoby np. Krzysztofa Gonciarza,@hashtagalek, Victora Borsuka poproszono o przygotowanie tematycznych materiałów foto i wideo. Powstał z nich bardzo ciekawy content.

Podsumowanie: Trendy social media 2021

Trudno przewidzieć, co przyniesie kolejny rok. Choć są pewne uniwersalne trendy. Oto one:

  • LUDZIE: doceń swoich fanów – bez nich nie ma ciebie
  • AUTENTYCZNOŚĆ: bądź autentyczny, szczery, jeśli będziesz dbał o swoich fanów – wybaczą Ci błąd
  • UDZIAŁ W DYSKUSJI: nie bój się mówić o ciężkich tematach – może nie muszą być takie straszne?
  • WARTOŚĆ DLA FANÓW: postaraj się, by Twoim fanom było miło, przyjemnie i kolorowo, zaskakuj ich
  • EKO: dbaj o planetę – Twoje dzieci też będą jej potrzebować, nie śmieć
  • COBRANDING: poszukaj taktycznych sojuszy – może wspólnie z inną marką możesz poprowadzić kampanię?
  • CONTENT INFLU: zaangażuj influencerów – ale nie tylko na ich kanały – poproś o dostarczenie treści na Twoje.