Strategie Brand Useful – po co Twojej firmie strategia marketingowa?

Chcesz rozwinąć swoją działalność i osiągnąć ambitne cele marketingowe? Dobra strategia pomoże Ci uporządkować działania marketingowe i może korzystnie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży.


Czego możesz się dowiedzieć?

1. Po co robić strategię marketingową – czy pomoże pozyskać nowych klientów?

2. Koszty strategii marketingowej – czy to zawsze jest takie drogie?

3. Strategia marketingowa – czym jest i co ma wspólnego z bobslejem?

4. Jak wygląda proces tworzenia strategii marketingowej Brand Useful krok po kroku?

5. Co otrzymasz, zlecając strategię Brand Useful?

6. Poznasz pułapki i błędy w tworzeniu strategii marketingowych i dowiesz się, na co zwrócić uwagę wybierając firmę do współpracy?

1: Po co robić strategię marketingową?

Jeśli masz firmę lub pracujesz w dziale marketingu lub sprzedaży – możesz mieć jeden lub kilka z takich kłopotów:

  • marketing Ci nie działa i nie wiesz czemu
  • Twoim celem jest pozyskanie nowych klientów, ale nie wiesz, jak do nich dotrzeć
  • chcesz wyznaczyć cele marketingowe
  • potrzebny ci plan marketingowy, ale nie wiesz co w nim tak naprawdę ma być
  • nie wiesz, dlaczego nie kupują twojego produktu lub usługi
  • Twoja konkurencja robi marketing fajniej
  • chcesz poznać mocne i słabe strony swojej marki i produktu
  • masz ustawione reklamy, SEO, ale nie do końca jesteś zadowolony z efektów
  • czujesz, że Twojej marce brakuje „tego czegoś” ale nie wiesz jak to odkryć
  • budżet nie jest z gumy, nie masz dużych środków na marketing
  • nie wiesz, jakie działania reklamowe będą skuteczne i jak je zaplanować, by dotrzeć do grupy docelowej
  • Twoja nazwa nie mówi wprost, co robisz, ludzie nie rozumieją Twojego produktu,
  • chcesz wprowadzić nowy produkt i nie wiesz, czy nadać mu nową nazwę, nowe logo, czy zostawić go w ramach już istniejących marek.

Jeśli chociaż część problemów zauważasz u siebie, warto rozważyć opracowanie dla Twojej marki/marek strategii marketingowej.

W czym pomoże strategia marketingowa?

  • uspójni działania we wszystkich kanałach komunikacji – spójny komunikat to lepsza zapamiętywalność
  • pomoże wyznaczyć precyzyjne cele marketingowe
  • pozwoli dopasować Twoje reklamy do miejsc, gdzie są Twoi klienci – dowiesz się, kim jest Twoja grupa docelowa, jak do niej mówić
  • pomoże Ci wyróżnić się w gąszczu konkurencji (znajdzie Twoją unikalną propozycję sprzedaży),
  • da konkretne pomysły – na hasło, teksty i opisy językiem korzyści,
  • dopasuje Twoje komunikaty do tego czego naprawdę chcą Twoi klienci – pomoże Ci w efektywnej komunikacji
  • pomoże opowiedzieć Twoją historię, dotrzeć do klientów z informacją o Twojej marce.
 

2: Koszty strategii marketingowej – czy to zawsze jest takie drogie?

Dużo osób myśli, że strategia marketingowa jest bardzo kosztowna i dlatego mogą sobie na nią pozwolić tylko duże firmy. Po części to prawda – tylko je bowiem stać, by zrobić badania wizerunku marki, na które składają się m.in. badania na grupach focusowych. Oczywiście takie badania są niezwykle wartościowe ale z reguły dość kosztowne.

Nie oznacza to jednak, że dziś, w dobie Internetu nie ma tańszych alternatyw dla mniejszych firm. Jeśli dysponujemy bardzo ograniczonym budżetem, a chcemy mieć strategię – warto postawić na samodzielne badania (ankiety on-line i wywiady), które już tak kosztowne nie są. I wystarczające do celów mniejszych, średnich (a nawet dużych) firm.

Po co robić badania? Ich wyniki pomogą w konstruowaniu strategii marketingowej w dwóch obszarach:

  1. Sprawdzenie, czy cechy, które właściciel firmy myśli, że jego produkt (lub firma) ma – są też ważne dla klientów. Jeśli strategia dotyczy firmy, warto zbadać także wartości, które za nią stoją – czy są istotne dla klientów.
  2. Pozyskanie kluczowych informacji na temat potrzeb, emocji i przekonań klientów w stosunku do produktu lub firmy.

Te dwa obszary można z łatwością pozyskać za pomocą ankiet on-line i wywiadów telefonicznych.

 

3: Czym jest Strategia marketingowa i cele marketingowe?

Strategia marketingowa to zestaw jasno określonych działań i zasad postępowania dla Twojej marki, produktu lub firmy. Dobra strategia marketingowa wytycza cele marketingowe i pomaga skutecznie dotrzeć do Twojej grupy docelowej.

Wyobraź sobie bobsleja – to Twoja marka (lub firma – w zależności czego strategię projektujemy). A Ty w niej siedzisz – jako kierowca.

Teraz wyobraź sobie, jak wyglądałaby taka jazda – bez torów, po których porusza się pojazd. Jak byś jechał? „Na wszystkie strony” – byle jak i byle gdzie. Nawet jeśli masz cel – i nie wiesz jak go osiągnąć – możesz zabłądzić. I właśnie po to, by precyzyjnie dążyć do wytyczonych celów – potrzebny Ci plan.

Dzięki niemu uporządkujesz marketing i dotrzesz do właściwego klienta. Strategia marketingowa jest właśnie takimi torami, które określają ramy poruszania się bobsleja (Twojej firmy/produktu).

Bobslej jedzie do celu – tak jak Twoja firma. Strategia marketingowa musi określać cel marketingowy (lub cele marketingowe). Żeby go wyznaczyć musisz mieć cel sprzedażowy, który marketing ma wspierać. Bobslej też ma cel – osiąga go jak dojeżdża na metę.

Bobslej ma też widownię. To Twoi klienci. Ty ścigasz się z innymi drużynami – to otoczenie konkurencyjne. By jechać musisz mieć sprawną załogę (wartości firmy) i wytrenować drużynę by osiągnęła maksymalne efekty.

Strategia marketingowa a bobslej:

  • Bobslej: Twoja firma lub produkt
  • Meta: Twoje cele (strategia marketingowa wyznaczy cel marketingowy). Jak już mamy sprecyzowane cele, musimy wiedzieć, co zrobić, by je osiągnąć. Do tego mamy:
  • Taktyki: wszystko co charakteryzuje Twoją markę (od szaty graficznej, przez język, wartości, usp, rtb, obietnicę).
  • Załoga: szef, sprzedaż, marketing (strategia skonkretyzuje wartości, hasło, komunikaty).
  • Widownia: klienci (strategia da Ci opis grupy docelowej).
  • Inne drużyny: – konkurencja (strategia stworzy oś percepcji i wyróżnik marki).

Strategia marketingowa Twojego produktu to sposób dojścia do wyznaczonego celu marketingowego. To Twoje tory bobsleja. Określenie zasad i reguł, którymi będziesz się posługiwał w komunikacji o swojej marce. Oto jak taki proces wygląda w Brand Useful.

 

4: Proces tworzenia strategii Brand Useful – krok po kroku

Proces tworzenia strategii Brand Useful składa się z 8 etapów i 4 części: analiza, strategia, plan, wdrożenie

Analiza

Etap 1: audyt marki, poznanie klienta i zdefiniowanie celu

Zgłaszasz się do nas z konkretnym problemem. Jeśli uznamy, że w jego rozwiązaniu pomoże strategia – przeprowadzamy audyt Twoich materiałów (strona, profile, oferty sprzedażowe).

Po audycie marki, który przedstawiamy na spotkaniu on-line – jeśli chcesz dalej pracować z nami, otrzymujesz kompleksowy kosztorys (zazwyczaj w kilku opcjach do wyboru).

Etap 2: wywiad z klientem

Po akceptacji kosztów – wysyłamy Ci “pytania startowe” – na które odpowiadasz.  Pytania dotyczą twojego produktu, rynku na którym działasz, firmy, konkurencji, grupy docelowej, dotychczasowej komunikacji marki. Dzięki temu poznamy Twoje oczekiwania.

Etap 3: wywiad z Twoimi klientami

Tutaj mamy 2 opcje – wywiad on-line lub/i wywiad telefoniczny. Służy pozyskaniu insightów dotyczących twojego produktu/marki.

Etap 4: analiza konkurencji

Analizujemy Twoją konkurencję. Dzięki temu możliwe jest określenie standardów komunikacji i działań innych firm na rynku i wyznaczenie wyróżnika.

Etap 5: warsztaty

Prezentujemy wyniki etapów 1-4. Wtedy też definiujemy cele marketingowe.

Strategia

Etap 6: budowanie strategii

Po tym etapie otrzymujesz wstępną strategię, która zawiera hasło marki, nazwę (jeśli potrzeba), RTB, USP, esencję marki, archetyp, persony, język marki, styl komunikacji, wartości i podstawowe komunikaty, które będziesz potem używał na stronie, w social mediach

Plan marketingowy

Etap 7: plan taktyczny

Przygotowujemy plan taktyczny – czyli w jakich mediach powinieneś reklamować się dla określonych grup, w jaki sposób (w postaci konkretnej tabelki).

Wdrożenie

Etap 8: pomoc wdrożeniowa

Jeśli chcesz, możesz zlecić nam też logo, projekt strony www i inne materiały – nie zostawimy Cię samego.

5: Co otrzymasz, zlecając strategię Brand Useful?

Najprościej powiedzieć – konkret i pomoc. Dla nas nie liczy się tylko stworzenie strategii marketingowej, ale by była ona pomocna i użyteczna dla Ciebie, byś sprawnie zrealizował wyznaczone cele. Co konkretnie otrzymasz?

  • Audyt marki (wskazanie obszarów problemowych) – co działa, co poprawić w materiałach, które dostępne są dla klientów (strona, social media, materiały sprzedażowe). Aspekt wizualny, tekstowy, użytecznościowy.
  • Cele marketingowe – wyznaczenie
  • Analizę i Strategię marki (zob. wyżej), w tym hasło / nazwę (jeśli to nowy produkt)
  • Konkretny plan działania (gdzie – na jakich kanałach – jak się komunikować).
  • Gotowe teksty na stronę www i do innych kanałów (jako opcja) / szkolimy też twoich pracowników z zasad pisania tekstów i realizacji działań reklamowych.
  • Logotyp/księgę znaku (jako opcja) / współpracujemy też z grafikami klienta.
  • Pomoc w dalszych działaniach.

6: Pułapki i błędy w tworzeniu strategii marketingowych – na co zwrócić uwagę, wybierając firmę do współpracy?

Jakie są słabe strony porządkowania działań marketingowych? W projektowaniu strategii jest kilka pułapek, w które często można wpaść, mając nawet najlepsze intencje.

Pułapka 1

Inna osoba/firma robi strategię, a inna realizuje działania i projektuje wizualnie markę.

Strategia to plan działania, sposób na osiągnięcie celu. Często zdarza się, że firmy i osoby tworzące strategię tworzą dokument, który firma musi potem sama wdrożyć. Dlaczego tak się dzieje? Dziś jest spora specjalizacja w marketingu.

Skuteczne działania marketingowe obejmują oprócz przygotowania strategii, zaprojektowanie marki (logo, key visual – czyli główny obrazek, księga znaku, podstawowe “formatki” do materiałów graficznych), tworzenie stron, kanałów np. social media, napisanie tekstów, wypuszczenie reklam, wdrażanie działań influencer marketingowych. Do każdego z tych działań istnieją wyspecjalizowane agencje. Często eksperci od strategii nie prowadzą działań z influencerami, a ludzie zajmujący się performance marketingiem nie projektują logo – to robią agencje brandingowe. Łańcuch pokarmowy agencji reklamowych jest długi. Co z tego wynika dla Ciebie?

Jeśli ekspert stworzy Ci strategię, a potem przekażesz ją innej agencji lub Twojemu ekspertowi z marketingu – nie zawsze efekt końcowy może Cię zadowolić. Tymczasem tak zwana “egzekucja” – czyli wykonawstwo praktyczne strategii jest równie ważne jak jej zamysł. Dlatego ważne, by na etapie tworzenia strategii dowiedzieć się, czy strateg współpracuje z jakimś grafikiem lub zna się na wypuszczaniu reklam w internecie. I znowu – czemu to ważne? To prowadzi nas do pułapki numer 2.

Pułapka 2

Strategia obejmuje proces decyzyjny polegający na wytyczeniu ważnych dla Twojej firmy/marki zadań i celów. Ale nawet najlepsza strategia nie będzie skuteczna, nawet najlepiej wytyczone cele marketingowe będą bez sensu, jeśli nie będą odpowiadać na budżet, jakim dysponuje klient. Wyobraź sobie, że otrzymujesz strategię z planem taktycznym działań, który jest przewidziany na 500 tys zł rocznie. Plan jest genialny, ale nie ma szans, byś na reklamę przeznaczył nawet 50 tys, rocznie – nie masz tyle i nie chcesz tego kredytować. Twoja firma – Twoje decyzje. Jeśli strateg o to nie spyta lub nie będzie o tym wiedział – jego pomysły na plan działania nie przydadzą Ci się. Dlatego tak ważne jest, by strateg orientował się nie tylko w trendach ale też cenach i rynkowych realiach. Tylko tak przygotowana strategia pozwoli ci pozyskać grupę docelową, rozwinąć działalność i osiągnąć maksymalizację zysków.

Ja przykładowo przez 5 lat, zanim zaczęłam pracować jako strateg byłam account managerem (zajmowałam się klientami i kampaniami), a jeszcze wcześniej pracowałam w dziale marketingu. Prościej jest mi zatem wyobrazić sobie procesy decyzyjne u klientów, ich limity (również budżetowe) oraz cel, do którego strategia marketingowa ma prowadzić.

Warto rozważyć przygotowanie strategii marketingowej, bo pomoże ona Twojej marce uporządkować działania reklamowe i stworzyć plan działania, niezbędny do realizacji celów, np. pozyskania potencjalnych klientów, zwiększenia udziałów w rynku.

Podsumowując – czym jest strategia marketingowa?

Strategia marketingowa oznacza zbiór określonych działań i zasad, który może pomóc Ci rozwinąć działalność, prowadzić swoją działalność w sposób zaplanowany i skutecznie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży. Tworzenie strategii marketingowej to proces, polegający na wytyczeniu najistotniejszych problemów oraz określeniu sposobów ich rozwiązań. Zaczyna się on od analizy (badamy mocne i słabe strony marki/produktu lub firmy), postawienia określonych celów marketingowych, zbadania kim jest grupa docelowa, konkurencja naszej marki, jakie mamy wartości.

Dobra strategia dostarcza też jasno określony plan działań marketingowych, łatwych do wdrożenia dla konkretnej marki i przyciągający potencjalnych klientów.

Często w firmach zdarza się tak, że jest skomplikowany proces decyzyjny, a każda z osób w „łańcuchu władzy” ma swoje własne cele. Do tego każdej z nich podoba się co innego – inny kolor, inne hasło i preferuje inny styl wizualnej komunikacji. Strategia marketingowa daje Ci po prostu plan i konkret – w którą stronę iść z marką (produktem) – co robić, a czego absolutnie nie. Strategia marketingowa pomoże Ci też w tym, by Twoje działania były: spójne i dawały zamierzone efekty. Dzięki określeniu celów marketingowych, wszystkie osoby, zaangażowane w promocję, niezależnie czy są z działu marketingu , sprzedaży czy zarządu, będą wiedziały co należy zrobić, by je osiągnąć. Poprzez analizę rynku – konkurencji zyskasz konkretny wyróżnik, który przyciągnie klientów. Dzięki temu będziesz wiedział kim oni są, bo strategia pomoże też wyznaczyć skutecznie grupę docelową produktu.

 

Jeśli chcesz stworzyć strategię – zacznij już dziś.

1. czy masz swoje cele sprzedażowe? jeśli nie, zapisz je

2. na ich podstawie określ cele marketingowe

3. potrzebne Ci będzie też określenie – kto jest Twoją grupą docelową – stwórz 3-5 profili swoich idealnych klientów, zastanów się, jakie mają potrzeby i czy Twój produkt je spełnia

4. zastanów się, jakie cechy ma Twoja marka/Twój produkt, które odróżniają Cię od konkurencji

5. przeanalizuj internet pod kątem Twojej konkurencji – o czym mówi, czy odpowiada na wszystkie potrzeby klienta, a może jest jakaś nisza, w którą wpasowujesz się ze swoim produktem?

 

 

Oto, co mówią o realizacji projektów strategicznych z Brand Useful klienci:

Referencje od klienta: firmy Allmax

strategia marketingowa, cele marketingowe, analiza rynku klienta, treści, wytyczne dot. komunikacji

luty 2021

Chcielibyśmy ogromnie podziękować firmie Brand Useful za pomoc przy stworzeniu nowej strategii marketingowej oraz za współpracę reklamowo-doradczą.

Poradzili sobie z tymi zadaniami lepiej niż fantastycznie. Poukładali nam wszystko od początku, stworzyli podwaliny pod dalszy rozwój firmy, a co najważniejsze, otworzyli nam głowy i mocno w nich posprzątali, układając pewne kwestie od nowa.

Gorąco zachęcam do skorzystania z usług firmy Brand Useful jeśli tylko prowadzisz firmę i zablokowałeś się na etapie docierania do klientów z ofertą. Takich magików marketingu to ze świecą szukać w morzu przeciętności na rynku usług marketingowych.


Referencje od klienta: Błękitny poród

luty 2021

zakres współpracy: doradztwo marketingowe, strategia, cele marketingowe, analiza rynku klienta, treści na stronę www, wytyczne dot. komunikacji

Chcąc rozwijać swoją firmę szukałam osób, które mają doświadczenie, same wciąż się rozwijają, cechuje ich maksymalizator ale przede wszystkim działają etycznie i wychodzą poza utarte reklamowe schematy.

Wraz z Asią i Jarkiem z Branduseful stworzyliśmy plan rozwoju firmy na kolejne lata, pomogli mi zdefiniować kluczowe działa i kierunki dla mojej marki, opracowali pełną strategie reklamową wypuszczania nowego produktu (wraz z pomysłami na content marketing).

Nie wiem ile osób współpracujących z agencjami marketingowymi może to powiedzieć ale ja czuję się szczęściarą, że pracuję z Branduseful! Przy nich mam pewność, że oprócz najlepszej obsługi doradczo-strategicznej dostaję coś ekstra, co nie da się wcisnąć w typową relację klient-agencja.