fbpx

Nagrody w konkursach i loteriach – jak dobrać?

Twój produkt na rynku konkuruje z tysiącami innych? Chcesz zachęcić klientów do zakupu ale nie wiesz jak? Myślisz o zrobieniu konkursu ale nie  masz pojęcia od czego zacząć?

Poznaj rodzaje nagród i uniknij popularnych błędów.

Jakie mamy rodzaje nagród?

Nagrody najłatwiej podzielić na: nagrody rzeczowe, pieniężne i nierzeczowe.

Nagrody rzeczowe

Do tej kategorii należą produkty, które:

  1. Nie są w żaden sposób związane z marką. Wtedy możemy podzielić je na:
    – wysokowartościowe np. samochód, mieszkanie lub
    – niskowartościowe np. książka, gadżety itp
  2. Są związane bezpośrednio lub pośrednio z marką. Tutaj mamy:
    – produkty kojarzone z marką np. kiedy nagrodą w promocji chleba tostowego jest toster
    – gadżety produkowane przez markę i brandowane jej logo (np. koszulki Lecha rozdawane w konkursie)
    – jeden z produktów marki – np. jeśli kupisz 5 kaw i zbierzesz 5 pieczątek – szóstą kawę otrzymasz gratis lub jeśli kupisz 1 szampon – drugi otrzymasz w prezencie.
Na co zwrócić uwagę?

W tej kategorii ważne są dwie prawidłowości:

  1. Jeśli jesteś love marką – nawet drobne gadżety, ale produkowane przez Ciebie będą miały wysoką wartość postrzeganą przez miłośników marki. Warto zastanowić się nad nimi, szczególnie, że wydłużą czas kontaktu z brandingiem.
  2. Jeśli dysponujesz wysokowartościowymi nagrodami, np. samochód – o wiele lepszą formą jego rozdania jest loteria niż konkurs. Dlaczego? Konkurs rodzi bardzo duże pole do reklamacji przez uczestników, którzy nie wygrali, a tłum niezadowolonych fanów na Facebooku może przynieść marce wiele szkody.
  3. Rozdawanie gadżetów kiepskiej jakości lub pakowanych w pudła, które potem zasilają śmietniki – to coś, co świadomy marketer powinien eliminować. Ostatnio jedna marka, która szczyci się ekologicznymi zachowaniami rozdawała za zakupy skarbonki. Nikt jednak nie zwrócił uwagi, że każda skarbonka była pakowana w grube, tekturowe pudełko. I prawdopodobnie większość z tych pudełek wylądowała na śmietnikach. A wystarczyło trochę pomyśleć, dołączyć do nagrody instrukcję – jak je ponownie wykorzystać i przerobić np. w drugą skarbonkę dla rodziców. I byłaby to też świetna zabawa dla całej rodziny.
sep

Nagrody pieniężne

Drugą kategorią są nagrody pieniężne i tutaj możemy użyć gotówki (przelew), bonów np. Sodexo, kart podarunkowych np. do Allegro, Komputronika, answear.com, Decathlona, kart przedpłaconych, kart paliwowych oraz czeków BLIK. Jeśli miałabym wybierać to według mnie właśnie czeki BLIK są najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego?

BLIK nagroda doskonała

Czek BLIK ma wiele zalet. Wśród nich najważniejsza jest chyba jego natychmiastowość. Cały proces – od rejestracji przez weryfikację, do wypłaty można zrealizować już w 24 godziny. To oznacza, że klient ma nagrodę niemalże natychmiast, co jest dziś bardzo ważnym czynnikiem – ludzie nie lubią czekać.

Drugim ważnym atrybutem BLIKów jest ich ekonomiczność – kod BLIK, podobnie jak karty podarunkowe do e-sklepów, nie jest wysyłany kurierem. To sprawia, że część środków na wysyłkę można przeznaczyć na dodatkowe nagrody. Pamiętajmy jednak, że w przypadku BLIK pobierana jest opłata za rejestrację każdego z czeków.

Po trzecie, w przeciwieństwie do kart podarunkowych, klient może wykorzystać wygraną gotówkę na co tylko chce (a nie np. tylko na elektronikę czy perfumy).

I na samym końcu, choć dziś najważniejsze – BLIK jest EKO. W przeciwieństwie do plastikowych kart przedpłaconych nie musimy produkować fizycznych przedmiotów, które potem zasilą nasze wysypiska (ani kopert i opakowań od kuriera – bo nie ma tu wysyłki).

BLIK ma też kilka ograniczeń – wypłacamy kwoty 20 zł wzwyż, a dla nagród wysokowartościowych, zwrot gotówki niekoniecznie jest dobrym triggerem zakupu, a nawet może zostać źle odebrany przez klientów dóbr luksusowych.

Na co zwrócić uwagę?
  1. W tej kategorii trzeba zwrócić uwagę na formę wręczania. Nagrody pieniężne mogą stanowić po prostu nagrodę w konkursie lub mogą być refundacją zakupu całości lub części produktu tzw. cashback.
  2. Wysokowartościowe okrągłe kwoty np. 100.000 są świetnymi nagrodami w loterii, bo przyciągają konsumentów, którzy bardzo chcą je wygrać.
  3. W loteriach ciekawym mechanizmem jest też rozdawanie mniejszych kwot ale bardzo często np. wygraj 100 zł co godzinę, sprawia to wrażenie, że każdy ma szansę wygrać. Dobrze, żeby wtedy takiemu mechanizmowi towarzyszyła też jedna, duża nagroda np. mieszkanie/samochód.
  4. Projektując kampanię z czekami BLIK, upewnij się, że pracujesz z podmiotem, który ma podpisane odpowiednie umowy z właściwym bankiem i posiada doświadczenie w tej kwestii. Kluczowa jest tu weryfikacja i sprawna obsługa klienta.

sep

Nagrody nierzeczowe – Usługi/Rozrywka

Trzeci rodzaj nagród stanowią bonusowe usługi lub finansowanie rozrywki. W przypadku usług możemy wygrać np. darmową usługę lub zniżkę – np. wizytę u fryzjera. To popularna forma, występująca często pod postacią  zbierania pieczątek na karcie.

Dobrą formą nagradzania, popularną w B2B, jest z kolei darmowy udział w szkoleniu organizowanym przez firmę lub takim, które jest potrzebne kontrahentowi.

Z kolei jako nagrodę w konkursie, która pomoże napędzić sprzedaż możemy wykorzystać darmową usługę towarzyszącą np. kup komplet opon – montaż otrzymasz gratis.

Inną formą nagradzania są wycieczki. Tutaj możemy opłacić sam przelot – może być dobrą nagrodą np. w konkursie linii lotniczych, hotel (każdy chyba zna telewizyjną promocję hotelu Gołębiewski) lub zakupić bon wakacyjny o określonej wysokości. Bony wakacyjne są wdzięcznymi nagrodami, bo klient sam może wybrać odpowiadającą mu destynację. Niestety, z powodu koronawirusa, nagrody w tej postaci nie są (na razie) często stosowane.

Inną formą rozrywki jest wygrana biletów do kina, na spektakle, koncerty. Przy czym coraz częściej następuje rezygnacja z papierowych biletów i przesyłanie kodów – co też wpływa pozytywnie na cenę organizacji konkursu i jest bardziej eko.

Nagrodą mogą być też abonamenty w formie czasowego opłacenia wstępu np. na siłownię/basen. To bardzo ciekawa forma promocji tych miejsc (szczególnie dziś) i wciąż rzadko stosowana. I wreszcie mamy finansowanie wszelkiego typu dostępu do serwisów streamingowych – Netflix, HBO, Spotify, Storytel, Legimi etc. To nie tylko dobra nagroda w konkursach, ale też świetne prezenty na rodzinne okazje.

Na co zwrócić uwagę?
  1. Zbierając pieczątki ludzie intensyfikują działania im bliżej do celu – robiąc kartę z pieczęciami pamiętaj wbić im bonusowe pieczątki na początek.
  2. W ludziach działa tzw. mechanizm wdzięczności – jeśli dajesz im coś od siebie na początek, jest szansa, że będą chcieli Ci się odwdzięczyć. W niektórych usługach wypróbowanie miesiąca/usługi próbnej może skutecznie napędzić sprzedaż.